Złota dziesiątka

Miło nam ogłosić ,że spektakl Teatru Muzycznego w Gdyni ,, Gorączka Sobotniej Nocy „ w , którym grają  Monika Grzelak oraz jeden z naszych instruktorów Rafał Połubiejko  znalazł się na 4 miejscu w rankingu najlepszych musicali !!!!

 

Jakub Panek 09.09.2018 12:03

Rozpoczął się nowy sezon teatralny. W oceanie przedstawień jest kilka, na które warto zwrócić uwagę. Dziś przyglądamy się teatrowi muzycznemu. Co wybrać? Oto wybór najlepszych realizacji.

Kolejność prezentowanych przedstawień jest przypadkowa. Wybrałem bowiem „złotą dziesiątkę” spektakli muzycznych, a więc wyłącznie najlepsze polskie realizacje, które dadzą pełną satysfakcję i zagwarantują bardzo udany wieczór w teatrze. W przeglądzie nie zostały uwzględnione sztuki, które swoją premierę będą miały w tym sezonie.

„ZŁOTA DZIESIĄTKA”:

1. „Piloci” – Teatr Muzyczny Roma

'Piloci' - musical w Teatrze Muzycznym Roma w Warszawie‚Piloci’ – musical w Teatrze Muzycznym Roma w Warszawie FOT. KAROL MAŃK / TM ROMA

Wojciech Kępczyński – dyrektor Teatru Muzycznego Roma i reżyser „Pilotów” stworzył nie tylko widowisko wysokich lotów, ale przede wszystkim świetny autorski polski musical. Tworząc libretto sięgnął do historii swojej rodziny. Bracia jego babci Maksymilian i Jan Lewandowscy byli pilotami brytyjskiego lotnictwa wojskowego (RAF) i walczyli w polskich dywizjonach podczas Bitwy o Anglię i później, do końca II wojny światowej. Oprócz lekcji pozytywnego patriotyzmu dostajemy dawkę dobrej rozrywki i wielkich emocji. W głównych rolach m.in.: Zofia Nowakowska, Edyta Krzemień, Janusz Kruciński, Jan Bzdawka, Jan Traczyk i Basia Gąsienica-Giewont. Zdecydowanie polecam.

Przeczytaj też recenzję: „Piloci” w Teatrze Muzycznym Roma to triumf. Ogień na scenie i złote wokale

2. „Les Miserables” – Teatr Muzyczny w Łodzi

'Nędznicy'. Premiera w Teatrze Muzycznym‚Nędznicy’. Premiera w Teatrze Muzycznym Michał Matuszak

„Les Miserables” specjalnie przedstawiać nie trzeba. Na tle burzliwego okresu francuskiej historii, zamętu powstania 1832 roku, rozgrywają się dramatyczne losy bohaterów, a przede wszystkim zbiegłego więźnia Jeana Valjeana, którego ściga bezkompromisowy inspektor Javert. Valjean, skazany za kradzież chleba, doświadcza na wolności duchowej przemiany. Rozpoczyna nowe życie, opiekuje się osieroconą dziewczynką, ale nie może uciec od przeszłości.

Teatr Muzyczny w Łodzi w październiku 2017 r. z sukcesem wystawił ten musical – oparty na ponadczasowej powieści Wiktora Hugo z muzyką Claude-Michela Schönberga (twórcy m.in. musicalu „Miss Saigon”). Łódzka inscenizacja podobnie jak wcześniejsza w Teatrze Roma oparta jest na doskonałym tłumaczeniu Daniela Wyszogrodzkiego. Piosenki – m.in. znany na całym świecie „I Dreamed A Dream” (w polskim przekładzie „Wyśniłam sen”) śpiewa skompletowany podczas castingów zespół bardzo dobrych wokalistów. W postać Jeana Valjeana wcielają się na zmianę Marcin Jajkiewicz, Jakub Wocial i Janusz Kruciński.

3. „Once” – Teatr Muzyczny Roma

'Once' - nowy musical w Teatrze Muzycznym Roma. Na Novej Scenie wyreżyserował go Wojciech Kępczyński‚Once’ – nowy musical w Teatrze Muzycznym Roma. Na Novej Scenie wyreżyserował go Wojciech Kępczyński Fot. Karol Mańk / TM Roma

„Once” w Polsce znany jest głównie dzięki filmowi Johna Carneya z 2007 roku. Cztery lata później na Broadwayu na jego podstawie przygotowano musical. Przedstawienie zostało przyjęte bardzo entuzjastycznie – zarówno przez publiczność, jak i krytyków. Na teatralny „Once” spadł też deszcz nagród: 8 najbardziej prestiżowych amerykańskich
nagród teatralnych Tony (w tym za najlepszy musical i najlepsze libretto), a także nagroda Grammy za najlepszą płytę musicalową. Napisana do filmu piosenka „Falling Slowly” otrzymała w 2008 roku Oscara w kategorii Najlepsza Piosenka Oryginalna.
Wersja w Teatrze Roma? Skrupulatnie dobrana obsada, trafione przekłady tekstów, dopracowana reżyseria oraz inteligentny pomysł na realizację przyniosły efekt. Musical „Once” w reżyserii Wojciecha Kępczyńskiego na kameralnej scenie Teatru Roma olśniewa.

Przeczytaj też recenzję: Musical „Once” w Teatrze Muzycznym Roma. Zachwyt trudno zmieścić w jednym zdaniu

4. „Gorączka sobotniej nocy” – Teatr Muzyczny w Gdyni

Próba medialna musicalu 'Gorączka sobotniej nocy' w Teatrze Muzycznym w GdyniPróba medialna musicalu ‚Gorączka sobotniej nocy’ w Teatrze Muzycznym w Gdyni BARTOSZ BAŃKA

Na co dzień Tony jest sprzedawcą w sklepie na Brooklynie, ale nocą przemienia się w niekwestionowanego króla tanecznego parkietu, nie stroniąc przy okazji od wszelkich używek. Każdej soboty zakłada koszulę z wykładanym kołnierzem, szerokie spodnie, buty na koturnie i rusza do jedynego miejsca, w którym czuje się dobrze. Film z przebojami Bee Gees i z Johnem Travoltą w roli głównej jest kultowym obrazem epoki disco i jednym z najważniejszych portretów Ameryki końca lat 70. Przedstawienie w Teatrze Muzycznym w Gdyni zachwyca realizacją, choć momentami bardzo wulgarny język bohaterów może powodować lekką konsternację.

„Gorączka sobotniej nocy” to spektakl żywiołowy, kolorowy, bardzo sprawnie zrealizowany przez Tomasza Dutkiewicza. Szczególną uwagę trzeba zwrócić na pewno na świetną choreografię. To efekt pracy Magdaleny Soszyńskiej i Sylwii Adamowicz.

5. „Zakonnica w przebraniu” – Teatr Muzyczny w Poznaniu

Teatr Muzyczny - Zakonnica w przebraniuTeatr Muzyczny – Zakonnica w przebraniu FOTOBUENO pracownia fotograficzna

Któż nie zna filmu „Zakonnica w przebraniu” z 1992 roku z Whoopi Goldberg? A to właśnie na jego kanwie zbudowano musical, który opowiada historię barowej piosenkarki Deloris Van Cartier. Jest przypadkowym świadkiem morderstwa dokonanego przez jej kochanka. Ten postanawia ją zabić. W ramach pomocy oferowanej przez policję, główna bohaterka zostaje wysłana do klasztoru. Przełożona znajduje dla niej miejsce w zakonnym chórze. Deloris w krótkim czasie zostaje dyrygentem i wprowadza do zespołu nowego ducha.

W roli polskiej Whoopi Goldberg obsadzono Olgę Szomańską (gra na zmianę z Karoliną Trębacz i Dagmarą Rybak). Ta aktorka czuje się na scenie jak ryba w wodzie. Uwodzi widza, czaruje mocnym głosem i ma znakomite poczucie humoru. Jest lokomotywą przedstawienia, lśni. Na scenie towarzyszy jej równie świetna Barbara Melzer (na zmianę z Lucyną Winkel), gwiazda Teatru Muzycznego Roma, w ogóle doskonała aktorka musicalowa. Z tej naprawdę dobrze zgranej obsady warto zwrócić także uwagę na jeden z najlepszych polskich głosów musicalowych – Edytę Krzemień (jako Siostra Maria Robert). Jej talent nie został w pełni wykorzystany w tej produkcji, ale to nie zmienia faktu, że każdy jej solowy występ jest wydarzeniem.

W rytm takich hitów jak „Take me to heaven”, „Raise your voice” oraz tytułowego „Sister act” (wszystkie w polskiej wersji językowej autorstwa Jacka Mikołajczyka – który również wyreżyserował spektakl) z zegarmistrzowską precyzją porusza się zespół pod choreograficznym okiem Eweliny Adamskiej-Porczyk. „Zakonnica w przebraniu” nie pozostawia złudzeń – to sukces i spektakl, na który grzech nie pojechać.

6. „Doktor Żywago” – Opera i Filharmonia Podlaska w Białymstoku

Musical 'Doktor Żywago' w Operze i Filharmonii Podlaskiej w BiałymstokuMusical ‚Doktor Żywago’ w Operze i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku Michal Heller/OIFP

To kolejny po „Korczaku”, „Upiorze w operze” i „Skrzypku na dachu” musical wystawiany na nowoczesnej scenie podlaskiej opery.  „Doktor Żywago” to jedna z najpiękniejszych w literaturze światowej opowieści o miłości w czasach rewolucji. Zawiłe losy tytułowego bohatera  lekarza, poety – Jurija Żywagi i jego kochanki Lary Guichard rozgrywają się na tle historycznych przemian Rosji – od początku XX wieku, przez rewolucję lutową i październikową, wojnę domową aż do lat trzydziestych XX w. Musical, którego polską premierę przygotowuje Opera i Filharmonia Podlaska jest adaptacją nagrodzonej literackim Noblem powieści Borysa Pasternaka.

Przedstawienie stworzył Jakub Szydłowski. W rolach głównych występują m.in.: Łukasz Zagrobelny, Paulina Janczak, Damian Aleksander i Tomasz Steciuk.

7. „Jesus Christ Superstar” – Teatr Rampa w Warszawie

„Jesus Christ Superstar” w Teatrze Rampa FOT. KINGA TAUKERT

To rock opera przedstawiająca, na podstawie Ewangelii, ostatnie siedem dni z życia Chrystusa. Powstała na przełomie 1969 i 1970 r. Muzykę napisał Andrew Lloyd Webber – król musicalu, autor muzyki do takich hitów jak „Koty”, „Evita”, „Upiór w operze” czy „Bulwar Zachodzącego Słońca”.

Przedstawienie w Teatrze Rampa przygotowało trio: choreograf Santiago Bello, kierownik sceny muzycznej w Rampie, aktor musicalowy Jakub Wocial i aktor Robert Tondera. Efektem tej współpracy jest dynamiczne, wreszcie na tej scenie dobrze zrealizowane przedstawienie. Mimo że jest to inscenizowana wersja koncertowa, „Jesus Christ Superstar” z Rampy jest dziełem kompletnym. A Jezus? Jezus (w tej roli doskonały Jakub Wocial) śpiewa bosko.

Przeczytaj też recenzję:  „Jesus Christ Superstar” w Teatrze Rampa. Jezus śpiewa bosko

8. „Billy Elliot”- Teatr Rozrywki w Chorzowie

Musical 'Billy Elliot' na gościnnych występach w Teatrze Polskim w WarszawieMusical ‚Billy Elliot’ na gościnnych występach w Teatrze Polskim w Warszawie Materiały prasowe

„Billy Elliot” to historia chłopca, półsieroty, wychowywanego przez babcię, ojca i starszego brata – górników zaangażowanych w działalność związkową – który marzy o zostaniu tancerzem i dostaniu się do jednej z najlepszych grup baletowych na świecie – The Royal Ballet. Akcja musicalu rozgrywa się w Anglii lat 80., w czasach żelaznych rządów Margaret Thatcher i strajków w związku z planami zamykania kopalń. „Billy Elliot” – musical Eltona Johna i Lee Halla to znakomity materiał muzyczny i literacki z piękną i porywającą choreografią.

Premiera polskiej wersji przedstawienia w reżyserii Michała Znanieckiego odbyła się 10 kwietnia 2015 r. w Teatrze Rozrywki w Chorzowie. Krytyka uznała je za spory sukces. Libretto Halla przełożył Michał Wojnarowski, dziś kierownik literacki Teatru Muzycznego Roma, a choreografię przygotowała Katarzyna Aleksander-Kmieć. Do zobaczenia!

9. „Notre Dame de Paris” – Teatr Muzyczny w Gdyni

Jednym z wymogów licencji był casting na odtwórców wszystkich ról. Do udziału w gdyńskim przedsięwzięciu zgłosiło się blisko 300 chętnych artystów. W rezultacie wystąpi 70 (z czego 17 to członkowie orkiestry pod dyrekcją Dariusza Różankiewicza). Jedynie 30 z nich to artyści Teatru Muzycznego w Gdyni. Jednym z wymogów licencji był casting na odtwórców wszystkich ról. Do udziału w gdyńskim przedsięwzięciu zgłosiło się blisko 300 chętnych artystów. W rezultacie wystąpi 70 (z czego 17 to członkowie orkiestry pod dyrekcją Dariusza Różankiewicza). Jedynie 30 z nich to artyści Teatru Muzycznego w Gdyni.  Piotr Manasterski

Polscy fani czekali na ten tytuł od momentu paryskiej premiery w 1998 roku, gdzie w oryginalnej wersji w rolę Quasimodo wcielił się Garou, którego wykonanie piosenki „Belle” zostało nominowane do tytułu Piosenka Wieku (Song of the Century). We wrześniu 2016 roku odbyła się polska prapremiera „Notre Dame de Paris”. Garbusa Quasimodo, przepiękną Esmeraldę, bezdusznego Frollo i rycerskiego Phoebusa można podziwiać w przestrzeni gdyńskiego Teatru Muzycznego.

Polska realizacja została przygotowana przez autorów oryginału, którzy współpracowali przy każdym elemencie spektaklu, aby jak najlepiej oddać atmosferę XV-wiecznego Paryża. W obsadzie wspaniali wokaliści. M.in.: Ewa Kłosowicz, Janusz Kruciński, Michał Grobelny, Piotr Płuska i Łukasz Zagrobelny.

10. „Czarownice z Eastwick” – Teatr Syrena

'Czarownice z Eastwick' w reż. Jacka Mikołajczyka, Teatr Syrena w Warszawie‚Czarownice z Eastwick’ w reż. Jacka Mikołajczyka, Teatr Syrena w Warszawie FRANCISZEK MAZUR

„Czarownice z Eastwick” w reżyserii Mikołajczyka to przedstawienie, na które warto się wybrać. Oprócz oglądania dobrej gry aktorskiej, to okazja do posłuchania (po kilkunastu latach przerwy) orkiestry w odkurzonym orkiestronie pod dyrekcją Tomasza Filipczaka. Muzyka na żywo połączona z dobrze ułożoną choreografią Jarosława Stańka, ciekawą i mądrze wymyśloną na tę przestrzeń scenografią Grzegorza Policińskiego, a także przemyślanymi i naprawdę ładnymi kostiumami autorstwa Ilony Binarsch dają naprawdę dobry efekt. Widać to szczególnie w jednym z nielicznych numerów zbiorowych – „Tańcu z demonem”, w którym zagrało wszystko.

„Czarownice z Eastwick” to w ogóle taki pieprzny taniec z demonem. Sztuka przesycona jest seksem, wulgarnymi żartami, a także niegrzecznymi zachowaniami. Ale ta strona jest równoważona przez magię i sztuczki, które zostały przygotowane pod okiem Macieja Pola.